2017. május 16., kedd

Tatabányai Vasalt Utak

Tatabánya, a Vértes és Gerecse törésvonalában elhelyezkedő település a maga 72.000 lakosával 1974-ben négy község egyedülésével alakult várossá. 1950-ben megyeszékhely lett, közúti és vasúti csomópont, a Bécs-Budapest útvonal egyik fontos megállója.
Város fölé magasodó Turul szobor a bánhidai csata emlékét őrzi, és kedvelt kirándulóhely is egyben. Ezuttal nekünk is ide vezetett utunk.
     A turul alatt található sziklafalon 3 vasalt út vezet fel a szoborhoz:

• Hét vezér/Öt vezér (C)
  • Kata (E)
  • Turul (D/E)
Ezek közül mi mind a hármat kipróbáltuk.

Budapest felől az M1-es autópályát a tatabányai letérőnél hagytuk el, majd uticélunkban, Turul emlékműnél parkoltuk le autónkat.
Via Ferrata felszerelésbe öltözve, a parkolótól 20 méterre balra kiinduló, betonozott lépcsőn lefele indultunk a vasalt utak beszállási pontjához. Elsőnek a Hét vezér utat szerettük volna megmászni. Nyolcvan méter ereszkedés után a lépcsőről egy aszfaltútra értünk. Ezen balra fordulva, kb. 150 méter megtétele után a Kata út letérőjéhez értünk, de mentünk tovább, és kb. 50 méter után balra fordultunk a Hét vezér beszállója felé. Kevés emelkedés utá után el is értük azt.

A Hét vezér út a három közül a leghosszabb, egyben a legkönyebb út is.
Egy meredekebb és nehezebb nekiindulás után egy könnyebb, vízszintes kapaszkodás következik egy kötélhíddal megszakítva.

Ezután egy hosszabb vízszintes szakasz következik kevés nehézséggel. Ezt a szakaszt a Kata út szakítja meg. Itt vigyáztunk, hogy ne a nehezebb Kata útra térjünk át, hanem a Hét vezér utat folytassuk. A kereszteződés után jön a Hét vezér legkönnyebb és legszebb szakasza: itt található a két leghosszabb kötélhíd, és ezekről nyílik az egyik legszebb kilátás Tatabányára.

A szikla tetelétől jelzett ösvény vezet vissza a Turul szoborhoz.
Második Ferrataként a Turult választottuk. A Turul út fele szintén azon a lépcsőn indultunk lefele, ahol a Hét vezér úthoz, csak most nem mentünk egész le, hanem kb. a felénél eltértünk balra egy keskeny ösvényen a beszálló felé.

A Turul út a legrövidebb és nehézsége a Kata és a Hét vezér között található. A beszállótól két kábel indul párhuzamosan: az egyik D, míg a másik E nehézségű. Mitán a függőleges emelkedőt kimásztuk, egy vízszint szakasz következett, ahol végig csak kézből tudtuk tartani magunkat, mert a lábunknál sima volt a szikla, és nem volt lépés.

Ez a szakasz egy hídban végződik, amelyről nincs kilátás, mert az erdőben, a fák között húzódik, de az élmény annál nagyobb...

Ez a ferrata közvetlenül a turul szobor mellett ér fel, úgyhogy a parkolóig nem kell sokat menni. Nekünk még ennyi sem volt elég, nekivágtunk hát a Kata útnak is.

A Kata út a három közül a legnehezebb, a mászó már közvetlenül a beszállás után nehézségekbe ütközik. Az első nehezebb emelkedő után egy hosszabb vízszintes szakasz következett, ahol végig karból kellett tartsuk magunkat, mert nem volt lépés a sziklán. Ezután egy terasz következett ahol kicsit megpihenhettünk a Kata út legnehezebb szakasza előtt: ez egy kb. 5 méter magas áthajlásos, teljesen fogás- és lépésmentes fal, ahol csak a ferrata kötele segíti a kapaszkodást. (A fal alatt van egy kiszálló a ferrataból annak, aki nem tud kimászni ezen a szakaszon. Ha a párkányon lefele (jobbra) térünk visszaérhetünk a Kata beszállójához vagy a Hét vezér első hídjához.)

Az áthajlásos fal után egy könnyebb szakasz következett, majd a Hét vezér kereszteződése. A kereszteződést a legkönnyebb szakasz követi, ahonnan kiértünk a szikla tetejére.
A Kata út tetejétől jelzett út vezet a parkolóig.

Megjegyzések:

• Megfelelő felszereléssel és szaktudással nem rendelkező túristák ne induljanak el a vasalt utakon.